09. 09 2017 08:55 | TVnoviny.sk/CT24, ROCK

Umelá inteligencia dokáže rozpoznať homosexualitu. Vedci tvrdia, že program je nebezpečný

Vedci pri vytvorení programu použili 35-tisíc profilov mužov a žien rôznej orientácie, .

ilustračná snímka
ilustračná snímka Foto: Shutterstock/Tatiana Shepeleva

Nová umelá inteligencia je schopná iba podľa fotografie určiť, či je človek heterosexuál alebo homosexuál. Podľa vedcov zo Stanfordskej univerzity, ktorí ju naprogramovali, je úspešná na 91 percent. Program sa naučil rozpoznávať sexuálnu orientáciu ľudí iba na základe tváre, stačí iba fotografia zo sociálnej siete, ideálne zo zoznamky. Umelá inteligencia rozpozná homosexualitu u mužov s 81-percentnou úspešnosťou a u žien na 74 percent, píše CT24.

Vedci pri jej vytvorení použili 35-tisíc profilov, ktoré analyzovali. Šlo o homosexuálov a heterosexuálov, mužov i ženy. Program funguje na princípe takzvanej „hlbokej neurónovej siete“. U homosexuálov našiel celý rad abnormalít, ktoré ich odlišujú od heterosexuálov. Výsledky vedci uverejnili v odbornom časopise Journal of Personality and Social Psychology.

Neurónové siete sú u expertov na umelú inteligenciu veľkým hitom. Zo všetkých systémov vykazujú najviac úspechov. Vedia rozoznávať reč či obrázky. Program si všimol, že homosexuálni muži i ženy majú „genderovo atypické výrazy“. Napríklad účesy a výraz tváre.Homosexuálni muži pôsobia viac žensky a homosexuálne ženy viac mužsky. Dokonca zistil aj biologické rozdiely, homosexuáli majú užšie brady, dlhšie nosy a pretiahnutejšie čelá než heterosexuálni muži. Homosexuálne ženy mali mohutnejšie brady a menšie čelá v porovnaní s heterosexuálnymi ženami.

Aby vedci zistili, ako dopadne program v porovnávaní s človekom, nechali vybraných ľudí, aby sa pokúsili určiť podľa profilových fotiek orientáciu analyzovaných jedincov. V porovnaní s programom ľudia úplne prepadli - u mužov bola úspešnosť 61 percent a u žien 54. Ak mal počítač k dispozícii viac fotiek, úspešnosť sa priamo úmerne zvýšila. U ľudských rozhodcov ani viacero fotiek jedného človeka nemalo významný vplyv na úspešnosť.

Vedci, ktorí výskum robili hovoria, že si v tvári nesieme viac informácii o sexuálnej orientácii ako si uvedomujeme. Vedci prišli s hypotézou, že sexuálna orientácia je výsledkom vystavania človeka iným druhom hormónov ešte v čase pred narodením - čo vlastne znamená, že sa ľudia ako homosexuáli rodia. Na základe výskumu sa domnievajú, že ženská sexuálna orientácia je oveľa voľnejšia ako mužská.

Existencia takéhoto programu je znepokojivá

Britský denník The Guardian upozorňuje, že existencia podobného programu je znepokojivá. Mohli by ho veľmi rýchlo zneužiť režimy, ktoré by ľudí na základe sexuálnej orientácie mohli ľahko prenasledovať.

Výskum umelej inteligencie znepokojuje aj časť vedeckej komunity, mnoho významných podnikateľov otvorene hovorí, že by sme ju kvôli vlastnej bezpečnosti nemali vyvíjať, respektíve byť opatrní. Patrí medzi nich napríklad Stephen Hawking či Elon Musk. Nebezpečenstvo umelej inteligencie je najmä v tom, že nikto s určitosťou nevie, či by sme jej dokázali rozumieť a ovládať ju, aby sa pre nás nestala nebezpečnou.

Treba si uvedomiť, že v dobe otvorenej komunikácie, uverejňovania osobných až intímnych informácií na sociálnych sieťach, sme ľahko zraniteľní. Sami o sebe robíme to, čo tajné služby volajú profilácia. Preto je zodpovednosť na mieste.

Komentáre ( 0)