Veľkolepá a predsa šetrná k životnému prostrediu: Tanečná šou Let's Dance je prvým uhlíkovo neutrálnym programom na Slovensku

23. 09 2022 14:30 | TS
Let's Dance - prvý uhlíkovo neutrálny program
Let's Dance - prvý uhlíkovo neutrálny program Foto: TV Markíza

TV Markíza sa aktuálne usiluje o dosiahnutie uhlíkovej neutrality aj pri výrobe seriálového hitu Pán profesor a obľúbenej reality šou Farma, pričom počet takýchto projektov sa bude postupne rozširovať.

Televízia Markíza získala oficiálnu certifikáciu udržateľnej produkcie od britskej platformy Albert za projekt tanečnej šou Let's Dance. Jarná siedma sezóna obľúbeného formátu sa tak stala vôbec prvým slovenským televíznym programom, ktorý dosiahol uhlíkovú neutralitu.

„Téma zdravia našej planéty a klimatických zmien je jedným z najväčších príbehov našej doby. Ako vysielateľ naň môžeme mať, samozrejme, najväčší vplyv cez náš obsah a inšpiráciu, ktorú v tomto smere poskytneme divákom. Považujeme však za nemenej dôležité si najskôr zamiesť pred vlastným prahom a minimalizovať našu uhlíkovú stopu,“ hovorí Matthias Settele, generálny riaditeľ skupiny Markíza. Cieľom udržateľného natáčania je maximálne znížiť uhlíkovú stopu a zostávajúce emisie offsetovať, tzn. finančne prispieť na projekty, ktoré cielene znižujú množstvo oxidu uhličitého v atmosfére.

V rámci iniciatívy Albert sa počas výroby Let's Dance počítala uhlíková stopa, ktorú sa TV Markíza usilovala redukovať celým súborom opatrení, ako triedenie odpadu či eliminovanie jednorazových plastov. Znižovaniu uhlíkovej stopy pomohlo aj to, že rekvizity a kostýmy sa častejšie recyklovali, pretvárali a znova používali, namiesto kupovania nových. Priebežne sa tiež o princípoch zeleného filmovania vzdelával celý štáb a prijímali sa ďalšie kroky, ktoré však v závere dokázali citeľne znížiť dopad na životné prostredie.

„Do uhlíkovej stopy sa započítala celková spotreba energií produkcie, odpad, materiály, cestovanie a ubytovanie. Každý kilogram odpadu bol odvážený. Podarilo sa nám vytriediť 120 kg plastu, 170 kg papiera a zálohovalo sa 25 kg plastových fliaš a 5 kg plechoviek. Členovia štábu a produkcie dostali na začiatku projektu svoje fľaše, do ktorých si mohli kedykoľvek napúšťať vodu zo zásobníkov. Ušetrili sme tak v prepočte 3 700 plastových fliaš,“ vymenúva Green filming koordinátorka Diana Rennerová, ktorá aplikuje princípy zeleného filmovania v rámci jednotlivých produkcií TV Markíza.

Uhlíková stopa na konci projektu Let's Dance bola 92,99 ton CO2. TV Markíza následne vykompenzovala 93 ton CO2 cez Albert Creative Offsets. Finančné prostriedky za vytvorenú uhlíkovú stopu poputovali na REDD+ projekty organizácie UNICEF. Kompenzáciou cez Creative Offsets tak TV Markíza podporuje portfólio vysokokvalitných a účinných projektov na zníženie emisií REDD+, ktoré chránia a obnovujú krajinu, zvyšujú biodiverzitu a zlepšujú zdravie a živobytie na celom svete.

„Keďže sme pri výrobe Let's Dance postupovali v súlade s požiadavkami Albert, program získal ako prvý na Slovensku aj certifikát environmentálnej udržateľnosti. Aktuálne znižujeme uhlíkovú stopu a snažíme sa dosahovať uhlíkovú neutralitu napríklad aj pri výrobe seriálového hitu Pán profesor a obľúbenej reality šou Farma. Od jesene 2023 plánujeme získať certifikát udržateľnosti pri produkcii všetkých našich projektov,“ dodáva Sebastian Wimmer, riaditeľ výroby skupiny Markíza.

V roku 2021 vznikla na pôde TV Markíza iniciatíva s názvom Green Markíza, ktorej cieľom je podporovať zelené filmovanie a znižovanie uhlíkovej stopy naprieč celou spoločnosťou a postupne do nej zapojiť aj zamestnancov a externých spolupracovníkov. Okrem zavedenia celoplošných zmien vo všetkých priestoroch televízie, ako je redukovanie odpadu, eliminovanie plastov, či zavedenie nabíjacích staníc na elektromobily, je to aj ekologicky čo možno najšetrnejšia výroba jednotlivých programov. Z pozície Green ambasádora iniciatívu zastrešuje moderátor Viktor Vincze.

Britská platforma Albert sa zaoberá princípmi udržateľnosti v oblasti filmu a televízie a pomáha vydláždiť cestu k čo najmenšej uhlíkovej stope nielen veľkým firmám a korporáciám, ale aj menším produkčným spoločnostiam. Albert spustil globálnu kalkulačku, prostredníctvom ktorej si každá filmová či televízna produkcia môže spočítať svoju uhlíkovú stopu a dozvedieť sa, ako ju znížiť, byť udržateľnejšia, alebo aj správne reportovať. CME je prvým členom Albert zo strednej a východnej Európy a pridala sa tak k spoločnostiam, ako sú Fremantle, ITV a Sky.

PR oddelenie skupiny Markíza