Päť vecí, ktoré musíte vedieť o nedostatku železa!

27. 03 2019 08:45 | PR článok
Päť vecí, ktoré musíte vedieť o nedostatku železa!
Päť vecí, ktoré musíte vedieť o nedostatku železa! Foto: Shutterstock.com

Počuli ste už o hémovom železe?

Cítite únavu, nevládzete a večer už len nehybne ležíte doma na pohovke? Možno netrpíte jarnou únavou, ale máte málo železa v krvi. Nedostatok železa v krvi spôsobí, že sa vám ťažko dostáva kyslík do dôležitých orgánov, a preto telo vysiela signály únavy a vyčerpania. Prečo je to tak? Keďže má krv menej hemoglobínu, aj kapacita pre transport kyslíka klesá. O to viac musí srdce zvýšiť obrátky, aby pumpovalo častejšie krv cez orgány nášho tela. A tým je srdiečko oveľa viac opotrebúvané. Organizmus nás svojimi reakciami a prejavmi upozorňuje, že niečo nie je v poriadku.

Prečítajte si 5 vecí, ktoré by ste o nedostatku železa mali vedieť.

1. Medzi najohrozenejšie skupiny, ktoré môžu trpieť nedostatkom železa, patria tehotné ženy, silno menštruujúce ženy a tínedžeri. Ohrození sú aj ľudia po veľkej strate krvi (operácia a pod.), ale aj pacienti trpiaci chronickými zápalmi a ochoreniami tráviacej sústavy.

2. Najčastejšími príznakmi nedostatku železa sú únava, rýchle zadýchanie, silné búšenie srdca už pri ľahkých aktivitách alebo príliš vysoká tepová frekvencia oproti norme. Neskôr sa príznaky môžu zhoršiť – dusenie, vyčerpanosť či chronická únava. Tento akútny stav nazývame anémia z nedostatku železa.

3. Ak nedostatok železa dlhodobo neriešite, môže to mať vážne následky. U tehotných žien môže byť ohrozené zdravie a život matky aj dieťaťa, hrozí predčasný pôrod, nízka pôrodná hmotnosť dieťaťa, zvýšené riziko vnútromaternicovej smrti plodu, zvýšená náchylnosť na infekcie u matky, oslabená pôrodná činnosť a ak sa pridruží silné krvácanie počas alebo po pôrode môže dôjsť až k srdcovému zlyhaniu matky. Nezvykajte si na horšiu kvalitu života, neberte príznaky na ľahkú váhu, neúmyselne ale bezdôvodne si zhoršujete kvalitu života, prípadne si až skracujete život. Nechajte si vyšetriť krv u vášho lekára, ktorý okamžite zistí, či trpíte nedostatkom železa.

4. Pri riešení nedostatku železa platí základné pravidlo – pestrá strava. V živočíšnych potravinách sa nachádza hémové železo, v rastlinných nájdeme nehémové. Aký je medzi nimi rozdiel? Hémové sa vie do nášho tela vstrebať niekoľkonásobne lepšie ako nehémové. Zdrojom hémového je červené mäso (hovädzie, bravčové, prípadne vnútornosti – pečienky), zdrojom nehémového sú strukoviny, listová zelenina, semiačka atď. Pozor! Čaj, káva, mlieko, kakao dokážu významne znížiť vstrebávanie rastlinného, nehémového železa. Niekedy však pestrá strava na doplnenie železa nestačí. Čo treba vtedy robiť?

5. Mnohí majú zlé skúsenosti s prípravkami na doplnenie železa, lebo im spôsobujú tráviace ťažkosti (kŕče, zápchy, hnačky). Väčšinou ani liečbu nedokončia. Prípravkov na dopĺňanie železa je v lekárňach veľmi veľa, ale dôležité je vybrať si taký, ktorý obsahuje prírodné hémové železo. Dopĺňanie bude vďaka tomu rýchlejšie, efektívnejšie a bez tráviacich ťažkostí. Vďaka obsahu hémového železa stačí prijímať nižšie dávky, ktoré nedráždia sliznicu žalúdka a čriev. Ďalšou výhodou je, že jeho vstrebávanie neovplyvňujú potraviny a nápoje. Vďaka hémovému železu (www.globifer.sk) určite získate svoje zásoby železa rýchlo naspäť, bez zbytočných obmedzení a ťažkostí s trávením.

Komentáre ( 0)