Jazda na bicykli pre radosť a zdravie: 5 benefitov, ktoré toto kardio cvičenie prináša

17. 05 2022 09:00 | PR článok
Jazda na bicykli pre radosť a zdravie
Jazda na bicykli pre radosť a zdravie Foto: Soloviova Liudmyla/shutterstock.com

Rekreácia, doprava alebo šport?

Bicyklovanie je jednoducho skvelou aeróbnou aktivitou, ktorú si môžete vychutnať v akomkoľvek veku. Jazda na bicykli je zábavnou činnosťou, ktorá so sebou prináša fyzické a mentálne výhody. Ide o časovo efektívnu možnosť, ako spojiť pravidelné cvičenie s každodennými povinnosťami. Je čas oprášiť bicykel a vyraziť na cesty.

1. Pomáha redukovať hmotnosť

Bicykel, či už stacionárny alebo štandardný outdoorový, je skvelým spôsobom, ako sa zbaviť prebytočných kíl. Základný princíp chudnutia hovorí, že výdaj kalórií, tj. energie, musí byť vyšší ako príjem. Človek s priemernou telesnou hmotnosťou 70 - 100 kg dokáže za hodinu strávenú na bicykli (rovinatý terén, rýchlosť 20 km/hod.) spáliť 400 - 750 kcal.

Tip: Aktivitu by ste mali vykonávať pravidelne 3 - 4 krát do týždňa, v primeranej intenzite (počet úderov za min. cca na úrovni 70% z maximálnej tepovej frekvencie), a to aspoň po dobu 40 min. Podporíte tak lepšie spaľovanie.

2. Posilňuje dolnú časť tela

Pravidelná aktivita na bicykli pomáha budovať svaly a silu dolných končatín bez nadmerného zaťaženia - činnosť s nízkym dopadom na kĺby a kolená. Aktivujú sa tu hlavne hamstringy, zadok, lýtka a štvorhlavý stehenný sval.

3. Zlepšuje držanie tela

Okrem spodnej časti sú pri bicyklovaní zapojené aj svaly chrbta a jadro, ktoré pri jazde fixuje vaše telo vo vzpriamenej polohe. Prispejete tak k zlepšeniu držania, koordinácii a celkovej rovnováhe, ktorá s vekom postupne klesá.

Tip: Poloha tela na bicykli by mala byť “neutrálna”, tzn. chrbticu neprehýbame (je rovná) a ramená ťaháme smerom nadol a jemne dozadu (neťaháme ich k ušiam, nehrbíme sa).

4. Pomáha predchádzať závažným ochoreniam

Pravidelná cyklistika posilňuje myokard, vedie k nižšej pokojovej srdcovej frekvencii a nižšej úrovni hladiny tukov v krvi. To sú dobré predpoklady pre elimináciu rizika výskytu niektorých kardiovaskulárnych ochorení, ako je infarkt, mŕtvica alebo vysoký krvný tlak. Okrem toho bola na základe viacerých výskumov preukázaná aj súvislosť s rakovinou (iba niektoré typy) alebo cukrovkou.

5. Posilňuje psychické zdravie a mozgovú aktivitu

Jazda na bicykli odvádza pozornosť od každodenných starostí, čím dochádza k zmierneniu pocitov úzkosti, stresu a depresie. V mozgu sú vyplavované hormóny šťastia, ktoré majú pozitívny vplyv na náladu. U dospelých ľudí môže bicyklovanie viesť k zlepšeniu kognitívnych funkcií - zvyšuje sa prietok krvi v niektorých oblastiach mozgu. Zvýšená hladina zostáva aj po ukončení aktivity.

Obr.2_778664338.jpg
Foto: Soloviova Liudmyla/shutterstock.com
 

Rady pre začiatočníkov

Predchádzajúci zoznam benefitov vás dostatočne namotivoval a teraz sa pýtate, ako začať s pravidelnou cyklistikou? Tu je niekoľko rád pre začiatočníkov.

Výber správneho bicykla

V tomto kontexte je dôležitá veľkosť rámu, ktorá závisí od výšky jazdca. Rozdiel je aj v type bicykla, teda či ide o horský, krosový alebo cestný bicykel. Pomôžu vám veľkostné tabuľky na internete.

Pre neskúseného cyklistu, ktorý plánuje jazdiť po rovných cestách a upravených cyklo trasách, odporúčame cestné bicykle. Výhodou je ľahký rám, manévrovateľnosť, tenké pneumatiky a dobre navrhnutá geometria.

Tip: Vyhľadajte na internete rôzne zľavové kupóny, ktoré vám pomôžu znížiť náklady na kúpu cyklistického vybavenia alebo samotných bicyklov.

Funkčné cyklistické oblečenie

Zážitok z jazdy môže vo veľkej miere ovplyvniť cyklistické oblečenie. Je dôležité, aby ste sa cítili komfortne a aby oblečenie poskytovalo dostatočnú ochranu pred vplyvmi prostredia. Tenisky alebo pevné cyklistické tretry sú základ. Okrem toho je potrebné nezabudnúť na cyklo nohavice, dresy, cyklistické bundy, ponožky a rukavice z funkčných materiálov, ktoré dobre odvádzajú vlhkosť a zároveň izolujú teplo.

Nájdite si spoločníkov

Aj keď je cyklistika viac individuálnym športom, môže byť vykonávaná aj v skupinách. To ocenia hlavne začiatočníci. Skupina zložená z ľudí s rovnakými záujmami vás bude ťahať vpred a motivovať k výkonom. Pozvite priateľov alebo zistite, či vaše mesto nemá vytvorený oficiálny cykloklub.