Tipy a triky

Reklama na internete

Reklama na internete

S vývojom webových technológií v 90. rokoch sa internetová reklama objavila ako virtuálny ekvivalent k tradičným marketingovým metódam.

S vývojom webových technológií v 90. rokoch sa internetová reklama objavila ako virtuálny ekvivalent k tradičným marketingovým metódam, ako sú televízne a rozhlasové reklamy, reklama v novinách, billboardy atď. Už v roku 2019 spoločnosti minuli viac peňazí na digitálnu reklamu ako na tradičné reklamy.

Poďme zistiť, prečo sa online reklama stala tak populárnou, a preskúmajme jej najbežnejšie používané typy – marketing vo vyhľadávačoch, e-mailový marketing, reklama na sociálnych sieťach, grafické reklamy, natívna reklama a ďalšie.

Výhody a nevýhody internetovej reklamy

Na celom svete sú viac ako štyri miliardy používateľov internetu. To dáva obrovskú podporu internetovej reklame. Ľudia hľadajú produkty pomocou vyhľadávačov, sledujú svoje obľúbené značky na sociálnych médiách a prihlasujú sa na odber ich kampaní prostredníctvom e-mailu a upozornení push. Reklamné príležitosti sú obrovské, ale správne ich využiť nie je také jednoduché. Poďme sa teda bližšie pozrieť na výhody a nevýhody internetovej reklamy.

Výhody internetovej reklamy

Jednoduché globálne pokrytie. V súčasnosti majú ľudia vo zvyku vyhľadávať informácie o produktoch a službách prostredníctvom vyhľadávačov, ako sú Google, Bing a iné. Internetová reklama je spôsob, ako ukázať svoje ponuky pred viac ako 4,3 miliardami používateľov webu na celom svete. Cez internet môžete jednoducho zacieliť na celý svet.

Cenovo dostupné pre akýkoľvek rozpočet. Minimálne náklady na marketing na oslovenie 2 000 divákov je trikrát lacnejšie ako tradičné reklamné metódy, takže každá spoločnosť od malého rodinného podniku až po veľký podnik môže využívať online reklamy a vyťažiť zo svojich finančných zdrojov maximum.

Zvyšuje návštevnosť webových stránok. Čím viac návštevníkov na stránku príde, tým viac potenciálnych zákazníkov máte, čo sa prejaví na zvýšení predaja. Internetová reklama má za cieľ upútať pozornosť používateľov a poslať ich na váš web. Ponuky zobrazené v digitálnych reklamách by mali vzbudiť zvedavosť a poskytnúť ľuďom dobrý dôvod na kliknutie na vašu stránku.

Reklama na internete umožňuje zacielenie. Na rozdiel od tradičných marketingových médií, ktoré inzerujú každému bez filtrovania, internetová reklama prispôsobuje posolstvo špecificky zacielenému publiku – ľuďom, ktorí sa s najväčšou pravdepodobnosťou zmenia na zákazníkov.

FOTO:  PR článok

Napríklad spoločnosť zaoberajúca sa cestovným vybavením môže použiť reklamy na sociálnych médiách na inzerciu pre používateľov, ktorí majú záujem o cestovanie, pričom podporujú lajky a zdieľania.

Umožňuje opätovné zacielenie. Internetové reklamy ako spôsob, ako povedať: „Hej, vyzerá to, že pred pár dňami ste prezerali tento hriankovač. Máme tu pre teba jeden úžasný!" Ak veľa potenciálnych zákazníkov navštívi váš internetový obchod s domácimi spotrebičmi bez toho, aby si niečo kúpili, pripomeňte im vašu značku pomocou bannerových reklám zobrazených na webových stránkach, ktoré si prehliadajú.

Umožňuje vám vytvárať rôzne body kontaktu s vaším publikom. Internetová reklama vám pomáha objaviť sa na správnom mieste v správnom čase a komunikovať so svojím publikom. Ak vlastníte malú pekáreň, na ukážku produktov použite sociálne siete ako Instagram a Pinterest. Ak chcete zdieľať novinky a budovať dlhodobé vzťahy so svojím publikom, posilnite ho pomocou e-mailového marketingu. Rozumným zmiešaním rôznych typov digitálnej reklamy môžete ukázať, že vaša spoločnosť je vždy prítomná a pripravená poskytnúť vám služby.

Je to merateľné. Na rozdiel od offline marketingu, kde sú náklady a efektivita do istej miery približné, môžete pomocou platforiem na webovú analýzu, ako je Google Analytics, presne sledovať návratnosť svojho úsilia a efektivitu internetového marketingu.

Nevýhody internetovej reklamy

Medzi hlavné výzvy spojené s online reklamou patrí tvrdá konkurencia, náklady na chyby, komplikovaná analýza a reklamná slepota. Poďme sa na to pozrieť bližšie.

Vysoká konkurencia. Samozrejme, závisí to od vašej lokality, ale ak ste nevymysleli niečo nové, budete musieť súťažiť o pozornosť klientov. Tento trh je presýtený, najmä pokiaľ ide o eCommerce firmy, takže musíte klásť potreby svojich zákazníkov dopredu a pravidelne vylepšovať svoj produkt, aby bol konkurencieschopný.

Chyby sú drahé. Zacielenie na nesprávnych ľudí, výber vysoko konkurenčných kľúčových slov a ponechanie reklamnej kampane v prevádzke po jej vypnutí sú najčastejšie chyby, ktoré vás môžu stáť veľa peňazí. Na odstránenie týchto chýb potrebujete buď marketingovú agentúru, alebo veľa skúseností. Oba varianty si vyžadujú investície.

Zložitá analytika. Ak chcete analyzovať výkonnosť svojich reklám, potrebujete platformu tretej strany, ako je Google Analytics, a určité skúsenosti na správnu interpretáciu výsledkov. Stredne veľké podniky a veľké značky majú analytikov, aby boli reklamy cielenejšie a efektívnejšie.

Reklamná slepota. Tento termín súvisí s bannerovou slepotou. Používatelia vidia reklamu takmer vždy, keď otvoria webovú stránku. Z tohto dôvodu jednoducho ignorujú bannery bez toho, aby si ich všimli. Aby ste tomu zabránili, uistite sa, že vaše bannery cielia na tých správnych ľudí, ktorí potrebujú vašu ponuku.

Aký je rozdiel medzi reklamou a marketingom?

Reklama je súčasťou marketingu. Aby bolo jasné, definujme oba pojmy.

Marketing – proces propagácie vašich produktov cieľovému publiku. Zahŕňa prieskum trhu, identifikáciu vašej osobnosti kupujúceho a analýzu. Ide o aktivity, ktoré klientom prinášajú vašu ponuku.

Reklama – jedna z aktivít, ktoré pomáhajú šíriť informácie o vašej značke. Reklama je jedným z marketingových prvkov. Medzi ďalšie patria vzťahy s verejnosťou, podpora predaja, priamy predaj, osobný predaj.

Reklama je teda súčasťou marketingu, zatiaľ čo marketing nie je výlučne reklama.

Internet ponúka obrovské možnosti, ako sa spojiť s potenciálnymi zákazníkmi, a tak sa pozrime na niektoré z najvplyvnejších typov internetovej reklamy na trhu.


Marketing vo vyhľadávačoch

Vyhľadávací panel je začiatočným bodom nákupnej cesty používateľov. Zadaním kľúčového slova sa ľudia sústredia hlavne na výsledky na prvej stránke. Marketing vo vyhľadávačoch je o tom, aby sa vaše webové stránky dostali na začiatok stránky SERP (stránka s výsledkami vyhľadávacieho nástroja), či už organickým, služba Optimalizácia pre vyhľadávače alebo plateným spôsobom.

Google reklama zobrazuje platené výsledky na základe aukcie hodnotenia reklamy. Spoločnosti uvádzajú svoju cenu pre konkrétne kľúčové slovo, zatiaľ čo Google analyzuje kvalitu a relevantnosť obsahu. Tu je vzorec hodnotenia reklamy:

Poradie reklamy = ponuka ceny za kliknutie × skóre kvality.

Pre populárnejšie kľúčové slová môžu byť v hornej časti až štyri reklamy. Ale to už viete, ak ste niekedy hľadali na Googli.

Email Marketing

Ide o marketingový prístup založený na komunikácii prostredníctvom emailu. Tento typ internetovej reklamy je jedným z najstarších hráčov v tejto oblasti a je najviac prispôsobivý, pretože e-mailoví obchodníci vždy hľadajú inovácie, ako sú nedávno spustené interaktívne e-maily.

Môžete prispôsobiť, segmentovať a A/B testovať svoje e-mailové kampane, aby ste lepšie zacielili na svoje publikum.

E-mailový marketing je najmenej rušivá platforma pre reklamu, pretože predplatitelia sa ochotne prihlásia na odber e-mailových bulletinov a propagačných akcií; navyše sa môžu kedykoľvek odhlásiť. Hlavnou myšlienkou e-mailového marketingu je nasmerovať na webovú stránku potenciálnych zákazníkov, pričom sa kombinujú propagácie s hodnotným nepredajným obsahom.

Reklamy na sociálnych sieťach

To znamená reklamu na sociálnych sieťach ako Facebook reklama, Instagram, Twitter, Pinterest pre B2C a LinkedIn pre B2B. Spoločnosti prispôsobujú svoje novinky a akcie cieľovému publiku prostredníctvom sociálnych médií dvoma spôsobmi:

Organicky. Ak vyrábate kuchynský riad, môžete uverejňovať hodnotný obsah, ako sú napríklad triky, zaujímavé spôsoby použitia vašich produktov alebo nejaké recepty, aby ste podporili zdieľanie a vybudovali príťažlivý imidž značky.

Platené. V tomto prípade môžete využiť funkcie sociálnych médií na podnikanie tak, že budete zobrazovať propagačné príspevky zacielené na vaše publikum na základe veku, pohlavia, obľúbených aktivít a iných vecí, ktoré majú spoločné.

Grafické reklamy

Takmer 40 % ľudí sa vyhýba bannerovým reklamám, tapetám, vyskakovacím oknám, flash a video reklamám so softvérom na blokovanie reklám kvôli nevyžiadanej povahe zobrazovanej reklamy. Okrem toho mnohí ľudia, ktorí neblokujú, nevedome ignorujú informácie v reklamách kvôli psychologickému javu nazývanému „bannerová slepota“. Od polovice 90. rokov minulého storočia si grafická reklama získala negatívnu povesť obťažujúcich médií. Pokiaľ reklamy nie sú pre používateľa vysoko relevantné, sú väčšinou ignorované alebo v horšom prípade úplne neviditeľné prostredníctvom blokovačov reklám.

Vlastníci webových stránok s masívnou návštevnosťou ich stránky chcú speňažiť, a tak predávajú časť svojho priestoru pomocou služby Google AdSense, zatiaľ čo inzerenti ho kupujú pomocou služby Google Ads. Google zobrazuje relevantné reklamy na základe dvoch prístupov k tvorbe cien: CPC (cena za kliknutie) a CPM (cena za tisíc zobrazení) a umožňuje spoločnostiam znova zacieliť svoje propagácie.

Natívna reklama

Svojím spôsobom ide o nedráždivú alternatívu ku grafickým reklamám. Spoločnosti platia populárnym stránkam za umiestnenie propagačných materiálov do svojich publikácií. Pokiaľ sa to deje zábavným a nenúteným spôsobom, čitatelia si neuvedomujú, že im bola skutočne poskytnutá reklama – preto sa tento jav nazýva „natívny“.

Je to ako umiestniť repliku kameňa do japonskej kamennej záhrady: nikto nevie, že je to plast, pretože vyzerá prirodzene.

Videoreklama

Ako už názov napovedá, tieto reklamy sú vo formáte videa a sú umiestnené v službách ako YouTub a Vimeo. Ide o drahý typ reklamy, no zároveň účinný, pretože vysokokvalitné videá sa môžu stať virálnymi. Videoreklamná kampaň povzbudzuje ľudí, aby sa pripojili k spoločnosti.

Web Push

Táto technológia vám umožňuje upútať pozornosť používateľov, kedykoľvek sú online. Tieto správy sa zobrazia v rohu obrazovky a kliknutie na ne presmeruje používateľa na konkrétnu webovú stránku. Kaviareň vám napríklad môže zaslať ranné upozornenie o zľave 20 % za objednávku do 10:00. Používatelia sa prihlásia na odber upozornení push, aby zostali v kontakte so značkou a ako prví sa dozvedeli novinky a aktualizácie.

Ak vlastníte spravodajský portál, môžete tiež využiť výhody speňažovania prostredníctvom web push. Znamená to, že vaši odberatelia od vás budú dostávať relevantné materiály od iných spoločností vo forme webových upozornení push spolu s vašimi akciami.

Mobilná reklama

Tento typ reklamy sa zobrazuje na smartfónoch a tabletoch. Spoločnosti môžu inzerovať pomocou SMS po prihlásení používateľa alebo pomocou grafických reklám v prehliadači optimalizovanom pre mobilné zariadenia. Ak prevádzkujete obchod s obuvou, mobilné reklamy sú obzvlášť vhodné na inzerciu pre miestne publikum s časovo obmedzenými ponukami. Vytvoríte SMS kampane okamžite a ich miera otvorenia je extrémne vysoká: niekedy až 98 %.

Ako môžem inzerovať zadarmo na internete?

Malé podniky sa mylne domnievajú, že akýkoľvek typ online reklamy je pre nich príliš drahý. Tento mýtus chceme vyvrátiť. Existuje množstvo efektívnych reklamných formátov, ktoré nevyžadujú žiadne investície. Skontroluj ich.

Optimalizujte svoju stránku pre vyhľadávače. Ľudia na celom svete používajú Google každú sekundu. Hľadajú novinky, produkty, recepty, návody, rady na upratovanie a mnoho ďalšieho. Môžete uspokojiť ich záujem a priviesť nových zákazníkov. Vykonajte základnú analýzu kľúčových slov a zozbierajte dopyty s nízkou konkurenciou, aby ste mohli začať svoje SEO.

Odoslať e-mailové kampane. S ich pomocou môžete vzdelávať svojich zákazníkov, propagovať svoje produkty, zdieľať novinky a aktualizácie, informovať klientov o ich objednávkach a zvýšiť povedomie o značke. To všetko a ešte viac je možné bezplatne.

Píšte príspevky pre hostí. Nájdite autoritatívne blogy s veľkým publikom, ktoré by sa mohli zaujímať o vaše produkty. Ponúknite im hodnotný obsah, zdieľajte tipy, poskytnite prípadové štúdie a poraďte im. Prepojte svoj web a posilnite autoritu svojej domény. Týmto spôsobom oznámite svoje reklamné posolstvo cieľovému publiku a zvýšite povedomie o svojej značke.

Využite silu sociálnych médií. Existujú minimálne dva dôvody, prečo by ste ich mali používať: väčšina platforiem je bezplatná a ľudia hľadajú značky na sociálnych sieťach. Ak máte obmedzený rozpočet, reklamné kampane nie sú nevyhnutnosťou. Vytvorte si profil svojej značky, pridajte fotografie a videá svojich produktov, zdieľajte novinky o najnovších aktualizáciách a požiadajte zákazníkov o spätnú väzbu. Okrem toho si môžete vytvoriť chatbota pre Facebook Messenger, ktorý bude odpovedať na často kladené otázky klientov a pomôže im zadať objednávku.

Začnite písať svoj blog. Blog je miesto, kde môžete preukázať svoju odbornosť a zároveň propagovať svoju značku. Pravidelne uverejňujte články, aby ste zdieľali novinky o svojej spoločnosti, vzdelávali svoje publikum, poskytovali tipy od odborníkov a ukázali nejaké zákulisie. Môžete dokonca zarábať peniaze na svojom blogu uverejňovaním vysokokvalitného obsahu od iných spoločností, ktorý môže byť užitočný pre vaše publikum.

Týchto spôsobov inzercie online zadarmo je len špičkou ľadovca, no osvedčené v praxi. Vyskúšajte ich!

Reklamy vo vyhľadávačoch. Priemerná cena za kliknutie vo všetkých odvetviach je rôzna. Táto cena závisí od objemu kľúčového slova – koľkokrát za mesiac ľudia hľadajú konkrétne slovo alebo frázu, od úrovne konkurencie, čo znamená, koľko spoločností používa toto kľúčové slovo, a od toho, aká vysoká je cenová ponuka pre aukciu založenú na hodnotení reklamy.

Email marketing. Priemerná cena pre 2 000 predplatiteľov začína na 27 Eur, 5 000 – 47 Eur, 10 000 – 69 Eur a 50 000 – 253 Eur. Každá emailová služba vám umožňuje vytvárať e-mailové šablóny a odosielať e-maily a mnoho ďalších užitočných funkcií.

Sociálne médiá. V závislosti od odvetvia je priemerná cena za kliknutie na Facebooku pár centov a CPM závisí tiež od konkurencie. Na Instagrame sa priemerná cena za kliknutie pohybuje medzi 0,05 – 0,5 Eur. V konkurenčnejších odvetviach, ako sú parfémy, pneumatiky, mobily, odevy alebo právo, môžu náklady na reklamy dosiahnuť 3,00 Eur za kliknutie.

Zobraziť reklamy. Veľkosť reklamy a jej umiestnenie na stránke tvorí cenu spolu s dobou zobrazenia a priemerným počtom návštevníkov. Nemusíte si nevyhnutne vybrať Google Ads – môžete použiť iné služby, ako sú Microsoft Advertising, Quora, AdRoll atď., alebo priamo kontaktovať vlastníkov webových stránok.

Natívne reklamy. Hlavným dôvodom využívania natívnej reklamy je veľký objem návštevnosti, ktorú spoločnosť umiestňujúca reklamy privádza na svoje webové stránky. Je to najdrahší typ online reklamy, pretože od inzerenta vyžaduje kvalitný obsah, teda profesionálny copywriting, rozprávanie príbehov, úpravy a dizajn. Je však vysoko efektívna vďaka ľahko stráviteľnej povahe natívnych reklám.

Videoreklama. Spoločnosti platia YouTube na základe platby za prehratie. Videoreklamy zvyčajne stoja 0,10 až 0,30 Eur za zobrazenie, čo znamená, že za sledovanie vašej reklamy zaplatíte 1 000 Eur za 10 000 ľudí. Ďalším významným faktorom je produkcia videa. Cena tu závisí od toho, koľko ľudí na videu pracuje a koľko si účtujú.

Web push reklamy. Túto funkciu môžete využiť na bezplatné posielanie rýchlych akcií a aktualizáci.

Mobilný marketing. Cena za každú SMS je pár centov.

Analyzujte svoju návratnosť investícií. Pomocou internetového marketingu je ľahké uistiť sa, že vaše úsilie stojí za to. Skontrolujte všetky možné metriky v závislosti od typu digitálneho marketingu, ktorý používate. Analyzujte mieru otvorenia a CTR v e-mailovom marketingu, použite službu Google Analytics pre svoje sociálne marketingové aktivity a marketing vo vyhľadávačoch.

Segmentujte svoje publikum. Rozdeľte svoje publikum do rôznych skupín, ktoré majú niečo spoločné, ako je vek, pohlavie, miesto, a nájdite pre nich ten správny prístup. Ak vytvoríte grafickú reklamnú kampaň na oblečenie, uistite sa, že posolstvo, ktoré prispôsobujete ženám, sa líši od posolstva pre mužov.

Vyberte si najlepšie médiá pre konkrétnu firmu. Ak vyrábate a predávate vegánske jedlo, použite sociálne siete na propagáciu a prijímanie objednávok. Zobrazenie v miestnych adresároch vo výsledkoch vyhľadávania Google vás môže osloviť aj potenciálnych klientov, keď napríklad zadajú do googlu výraz „vegánske jedlo blízko mňa“.

Používajte platformy sociálnych médií, ktoré sú populárne. Ak vaše publikum tvoria najmä mladí ľudia vo veku 14 – 30 rokov, Instagram je pravdepodobne najbežnejším miestom na ich vzájomnú komunikáciu. Facebook je vhodnejší pre dospelých, takže najlepším postupom je preskúmať svoje publikum, jeho zvyky a globálne tendencie urobiť správnu voľbu.

Buďte kreatívni so svojimi reklamami. Internetová reklama je predovšetkým o upútaní pozornosti ľudí, preto urobte svoje reklamy expresívne a relevantné. Posilnite svoju kreativitu pestrými farbami a veľkými nadpismi, ale vyhnite sa používaniu všetkých po sebe nasledujúcich veľkých písmen.

Použite jasnú výzvu na akciu. Na to, aby sa vaše posolstvo dostalo k publiku, je málo času, preto si ujasnite, čo chcete. V závislosti od firmy a reklamného cieľa použite krátku a jednoznačnú výzvu na akciu, napríklad „Rezervujte si teraz“, „Získajte viac informácií“, „Získajte promo kód“ atď.

Vytvárajte reklamy vhodné pre mobilné zariadenia. Pozrite si ukážku všetkých reklám, ktoré vytvoríte na mobilnom telefóne, aby ste sa uistili, že fungujú, pretože 58 % návštev stránok je zaregistrovaných zo smartfónov.

Mnoho značiek používa sociálne kanály na propagáciu značky. Propagujte svoje produkty prostredníctvom jedného z najmodernejších kanálov — Instagramu. Používajú videá a fotografie vytvorené používateľmi, aby ukázali kvalitu svojich fotoaparátov.

 

Najnovšie videá