![](https://cmesk-ott-images-avod.ssl.cdn.cra.cz/r314x175n/q80/7511f87c-cec7-4ffd-9995-d2e83b38300c.jpg)
„Urobte DRUHÝ KROK v emocionálnych zručnostiach detí“
Preventívny vzdelávací program Druhý krok sa bude implementovať na ďalších 30-tich školách po celom Slovensku.
Nadácia Televízie Markíza už po tretí krát v rámci projektu ,,Odpíšeme Ti“ vyhlásila, tentokrát aj spolu s Nadáciou Volkswagen Slovakia, nefinančnú grantovú výzvu na vzdelávací preventívny program Druhý krok zameraný na rozvoj emocionálnych a sociálnych zručností proti šikanovaniu pre žiakov 5. ročníkov základných škôl.
Tento rok Nadácia Markíza v spolupráci s Nadáciou Volkswagen Slovakia umožní vzdelávanie učiteľov a školských psychológov v ďalších 30 školách v programe Druhý krok spolu s metodikami.
Aktuálne výskumné zistenia vychádzajúce zo skúseností pedagógov, školských psychológov, špeciálnych pedagógov a ďalších odborných zamestnancov ukazujú, že agresia, šikanovanie aj kyberšikanovanie v školách rastie a žiadny typ školy nie je proti nim imúnny. Aj posledné výsledky výskumu v rámci HBSC (Health Behaviour in School-age Children, 2023), ktorý sa realizuje každé 4 roky v 44 štátoch sveta, vrátane Slovenska, potvrdili, že sa zvyšuje výskyt šikanovania u dievčat a že 11 roční chlapci sa v agresii vyrovnávajú chlapcom 13 a 15 ročnými. Výrazne tiež narastá kyberšikanovanie, a to ako u chlapcov, tak aj u dievčat. Skoro tretina žiakov a žiačok sa stretáva v škole s výsmechom, najčastejšie kvôli postave, presnejšie nadváhe. Pozitívnym zistením však je, že čoraz viac školákov, ktorí majú skúsenosť so šikanovaním, sa zdôveruje svojím učiteľom alebo psychológom.
Medzi najúčinnejšie nástroje pri prevencii a riešení agresie a šikanovania v školách sa ukazujú byť dlhodobé preventívne programy zamerané na rozvíjanie sociálnych a emocionálnych zručností detí.
Preventívny program Druhý krok
Výskumné zistenia z predchádzajúcich ročníkov realizácie preventívneho programu Druhý krok v 5. ročníkoch základných škôl na Slovensku, ktoré získal výskumný tím pod vedením prof. PhDr. Evy Gajdošovej, PhD. - gestorky aplikácie programu v slovenských školách a zároveň predsedníčky OZ PROFKREATIS plus s licenciou pre program od
medzinárodnej autorskej spoločnosti Committee for Children, potvrdili, že program má výrazne pozitívny vplyv na duševné zdravie a wellbeing žiakov, ako aj na ich celkovú úroveň pozitívneho správania v školskom prostredí.
Vo výskumoch sa tiež potvrdilo, že sa zvýšila spokojnosť žiakov v škole, ako aj spokojnosť žiakov so vzťahmi so spolužiakmi, zlepšila sa súdržnosť tried, ako aj vnímanie vlastných sociálnych kompetencií. Ako sa ďalej ukázalo, preventívny program znížil mieru napätia v triede, hyperaktivitu a úzkostlivosť žiakov a zlepšil ich prejavy školského spávania.
Výsledky grantovej výzvy 2024:
V tomto roku sa uchádzalo o účasť vo vzdelávacom programe určenom pre odborné tímy školských psychológov a špeciálnych pedagógov na základných školách 63 základných škôl z celého Slovenska.
Hodnotenie motivačných listov, ktoré obsahovali nielen záujem školy o účasť v preventívnom programe, ale aj zhodnotenie ich prístupu k duševnému zdraviu detí, popis preventívnych programov na školách, či aktívnych riešení vzniknutých situácií, zastrešovala odborná garantka programu Druhý krok, psychologička Mgr. Petra Arslan Šinková.
Ako z predložených motivačných listov vyplynulo, školy potvrdzujú, že pokiaľ ide o sociálne vzťahy v triede a šikanovanie žiakov, najproblémovejšími sú 5. a 6. ročníky a šikanovanie v rôznych formách sa naozaj nevyhýba takmer žiadnej z nich. Čo motivačné listy rovnako ukázali potvrdzuje sa vyššie zanietenie škôl a ich orientácia na duševné zdravie a wellbeing detí v školskom prostredí. Mnohé školy implementujú rôzne aktivity a uvedomujú si, že škola a edukačný proces je nielen o vzdelávaní, ale aj o výchove detí a rozvoji ich osobnosti.
,,Veľmi sa tomu teším, že tému detského duševného zdravia berú školy vážne a uvedomujú si, že treba robiť pre deti aj v tomto ohľade viac. Stále majú však málo podpory a ucelených metodik - a toto ich na Druhom kroku oslovilo,“ zhodnotila Petra Arslan Šinková.
Tešíme sa aj my, že už po tretíkrát môžeme poskytnúť ďalším 30 základným školám na Slovensku preventívny program Druhý krok spolu s jeho metodikami, a tak prispieť k podpore duševného zdravia detí v školskom prostredí.
Pozrite si, na ktorých školách sa bude vzdelávací preventívny program implementovať v tomto školskom roku:
Súkromná základná škola slobodného demokratického vzdelávania, Galaktická 9, Košice
Súkromná základná škola, Kechnec 13/13
Základná škola Andreja Hlinku, Černovských martýrov 29, Ružomberok - Černová
Základná škola Fándlyho 11 Pezinok
Základná škola Františka Hrušovského, Gymnaziálna 197, Kláštor pod Znievom
Základná škola J. G. Tajovského, Tajovského 1, Senec
Základná škola Jozefa Cígera Hronského, Školská 10, Krupina
Základná škola Jozefa Horáka, P. Dobšinského 17, Banská Štiavnica
Základná škola Jozefa Maximiliána Petzvala, Moskovská 20,Spišská Belá
Základná škola Juraja Fándlyho, Ulica Fándlyho 763/7A, Sereď
Základná škola Malcov 16, 086 06 Malcov
Základná škola s materskou školou Borša
Základná škola s materskou školou Ondreja Štefku, M. R. Štefánika 432, Varín
Základná škola s materskou školou Vavrinca Benedikta, Ul. Družby 339/2, Nedožery - Brezany
Základná škola s materskou školou, Atómová 1, Trnava
Základná škola s materskou školou, Borodáčova 2, Bratislava
Základná škola s materskou školou, Levočská 53, Harichovce
Základná škola s materskou školou, SNP 121, Rozhanovce
Základná škola Štefana Senčíka Starý Tekov
Základná škola, Brezová 19, Piešťany
Základná škola, Jarmočná 96, Ždaňa
Základná škola, Kežmarská 30, Košice
Základná škola, Lichardova 24, Žilina
Základná škola, M. R. Štefánika 2007, Čadca
Základná škola, Medzilaborecká 11, Bratislava
Základná škola, Sľažany 122 Sľažany
Základná škola, Školská ulica 897/8, Mojmírovce
Základná škola, Važecká 11, Prešov
Základná škola, Veľkomoravská 12, Trenčín
Základná škola, Wolkerova 10, Bardejov