O tom, prečo bolo nakrúcanie veľmi špecifické, sa v rozhovore zmienil režisér Peter Bebjak.
Nahliadnite v rozhovore s režisérom Petrom Bebjakom do zákulisia nakrúcania novej minisérie Matematika zločinu. V čom preňho bolo nakrúcanie špecifické? A prečo sa nechal inšpirovať skutočným príbehom Tomáša Tomana? Nakrúcanie bolo výnimočné, preto nás zaujímalo, ako k nemu režisér pristupoval a prečo ho projekt oslovil. Je podľa neho príbeh nadčasový?
Pre sfilmovanie Matematiky zločinu ste sa rozhodli hneď po vypočutí slávneho rovnomenného podcastu. Kde ste videli najväčší potenciál a prečo bol podľa vás práve tento podcast tak extrémne úspešný?
Matematika zločinu odhaľuje niečo, čoho sa všetci bojíme, a to nespravodlivosť, zlyhanie systému. Vďaka nej sa stávame svedkom niečoho, o čom sme si mysleli, že nie je vôbec možné, aby sa stalo. O to väčšie je potom naše zúfalstvo, bezmocnosť a zlosť.
Galéria
Previesť podcast do seriálu nie je úplne bežná disciplína. Aké to malo v tomto prípade špecifiká?
Vytvoriť príbeh, dramatický príbeh, ktorým okrem investigatívnej práce ponúknete aj osobný pohľad na osudy našich postáv.
Prečo má podľa vás zmysel sa k príbehu Tomáša Tomana vracať? V čom je nadčasový?
Je neospravedlniteľné, aby systém, v ktorom sa spoliehate na absolútnu čistotu a spravodlivosť, prestal pre akýkoľvek dôvod fungovať. Pokiaľ sa to deje, tak je v tom systéme nejaká chyba a to je veľký problém pre všetkých ľudí, ktorí tu nežijú.
Ako ste sa rozhodli k Matematike zločinu pristúpiť a kam by ste ju žánrovo zaradil? Ide o kriminálny príbeh, procedurálnu detektívku alebo niečo iné?
Mám rád žánrové presahy, takže tam nájdete z každého niečo. Kameraman Martin Žiaran nazval našu obrazovú koncepciu investigatívnou kamerou, postupným odhaľovaním a pátraním, z ktorého získavate celkový obraz o tom, čo sa v daný večer odohralo. Je to investigatívny prístup aj pre diváka.
V Matematike zločinu ste opäť spolupracoval s Honzom Nedbalom, pre ktorého je to zároveň jeho prvá hlavná úloha. Prečo ste sa rozhodli dať mu šancu?
Honza Nedbal je veľmi citlivý, vnímavý a talentovaný herec. Som veľmi rád, že s takýmito ľuďmi môžem spolupracovať a mať možnosť s nimi niečo nové vytvárať.
Matematika zločinu je váš ďalší prírastok do Quality TV. Ako náročné bolo jej nakrúcanie a kam by ste ju vo svojej filmografii zaradili?
Nevytváram si rebríčky svojich prác. Pre mňa je dôležité, aby táto práca mala zmysel. Aby som mohol vyskúšať niečo nové, mohol pracovať s ľuďmi, s ktorými ma to baví, a sú pre mňa inšpiratívni a aby vzniklo dielo, ktoré má spoločenský presah a význam. To som zamýšľal.
V posledných rokoch ste natočili jeden z najsledovanejších televíznych programov. Všetci od vás teraz, niekedy aj podvedome, očakávajú zásadnú vec. Vnímate ten tlak? A pokiaľ áno, ako s ním pracujete?
Nevnímam. Úspech projektu nejde naplánovať. Je mnoho projektov odsúdených na úspech, ktoré sa skončili fiaskom. Jednoducho to niekedy zafunguje - téma, spracovanie, PR, reklama, divácky záujem - a vtedy sú všetci spokojní. Ale nikdy nekalkulujú s tým, že niečo musím urobiť tak, aby to bolo divácky úspešné. Musí to pre nás byť to najlepšie, čo sme v danom čase a za daných okolností vedeli natočiť.