Keďže bol príbeh inšpirovaný skutočnou udalosťou, spýtali sme sa kreatívnej producentky Ivy K. Jestřábovej, v čom bolo nakrúcanie v komplikované.
Nová miniséria Matematika zločinu je inšpirovaná životným príbehom Tomáša Tomana, aj preto bola príprava scenára aj samotné nakrúcanie v niektorých veciach komplikované. Ako na celý projekt a jeho výrobu hľadí s odstupom času kreatívna producentka Iva K. Jestřábová?
Novinárke Magdaléne Sodomkovej (Lucia Štepánková) napíše z indonézskeho väzenia Tomáš Toman (Jan Nedbal). Bol zadržaný na úteku pred českou spravodlivosťou a tvrdí, že zločin, za ktorý bol odsúdený na dvanásť a pol roka väzenia, nespáchal. Do väzenia ho vraj poslal sporný posudok súdneho znalca prezývaného Matematik zločinu (Jiří Bartoška). Je možné, že by sa expert tentoraz prepočítal? Sodomková sa do Tomanovho prípadu ponorí a postupne zisťuje, že na ňom veľa vecí nesedí. Môže ale veriť Tomanovej verzii udalostí? Pôvodná česká miniséria je inšpirovaná skutočnou udalosťou a rovnomenným podcastom.
Galéria
Keďže bol príbeh inšpirovaný skutočnou udalosťou, spýtali sme sa kreatívnej producentky Ivy K. Jestřábovej, v čom bolo nakrúcanie v komplikované. „Projekt Matematika zločinu, ktorý vychádzal z rovnomenného podcastu, ku mne prišiel zhruba pred rokom a pol a zaujal ma okamžite, pretože som s ním z producentského hľadiska spájala kopa výziev a púšťať sa do nich bolo v podstate nerozumné. Podcast som dobre poznala, obdivovala som na ňom nielen silnú tému, ale aj skvelú dramaturgiu, ktorá u mňa prepájala mnoho tém a dejových liniek, a to často pomocou úplne iných prostriedkov, než by sme pri výrobe audiovizuálneho diela mali my. Od začiatku bolo jasné, že by sme príbeh museli rozprávať inak a ten kľúč by sa musel nájsť rýchlo - nakrúcať sa malo začať o niekoľko mesiacov,“ hovorí kreatívna producentka Voyo Iva K. Jestřábová.
Prečo sa kreatívna producentka rozhodla príbeh Tomáša Tomana predstaviť verejnosti? „Dlhodobo hľadáme príbehy, ktoré "nejdú po srsti" a majú spoločenskú aktuálnosť - príbeh Tomáša Tomana, okolo ktorého sme minisériu vystavali, toto kritérium spĺňal. Keď navyše vyšlo najavo, že má produkčná spoločnosť D.N.A. Production k dispozícii nielen autorky podcastu Magdalénu Sodomkovou a Brit Jensen, ale aj samotného Tomana, nebolo rozhodovanie, či sa nadýchnuť a do projektu skočiť, tak ťažké,“ uviedla Jestřábová.
Kreatívna producentka ďalej pokračuje: „Môj veľký obdiv patrí scenáristovi Tomášovi Bombíkovi. Ten bol schopný v krátkych termínoch príbeh opakovane prekopať, aby našiel tu najlepšiu a najfunkčnejšiu formu. Čo sa niekde nestihlo absolútne dopilovať v scenároch, potom v realizácii precízne dotiahol režisér Peter Bebjak. Veľká vďaka patrí aj obom novinárkam, a to Magdaléne Sodomkovej a Brit Jensen, ktoré s nami scenáre konzultovali len pár týždňov pred začiatkom nakrúcania. Najväčší záväzok ale cítim voči Tomášovi Tomanovi, pre ktorého vôbec nebolo ľahké vracať sa k fáze života, ktorú má už dávno uzavretú. Jeho dôveru v to, že jeho príbeh vyrozprávame poctivo, sme mali na mysli počas všetkých fáz a pevne verím, že sme ju nesklamali.“
Príprava minisérie bola špecifická tým, že sa diala na dosť unikátnych miestach. „Z praktického hľadiska bolo potom nakrúcanie komplikované najmä tým, že príbeh vyžadoval množstvo špecifických lokácií (súdy, väzenie, univerzitné auly, letisko), kde sa dalo nakrúcať len počas víkendov. Akýkoľvek posun potom znamenal veľké komplikácie v točiacom pláne, takže sa nakrúcanie nakoniec pretiahlo na niekoľko mesiacov,“ dodala Jestřábová.